2020-06-13 21:04:41

 

 

2020.06.13.

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 20:15 Ne lopj!

 

Ebül szerzett jószág ebül is vész el- tartja a mondás. És valóban, a lopott javakon nincs áldás. Feladatunk nem az a világon, hogy mások javaiból éljünk meg. Volt egy korszak, amikor a kitelepítettek lakását és vagyonát úgy utalgatták ki egymásnak, mintha az ember egy zacskó cukorból megkínálja a másikat. Vannak történelmi szintű kifosztások: a parasztság kifosztása két lépcsőben a földnek, mint gazdasági erőnek az elvételével a gyülekezeteinket is sújtotta. Ekkor lett nincstelenné és bérmunkaerővé az egyházfenntartó háttér. De ennek nem lett az a következménye, hogy a rablott holmi jólétet teremtett volna!

            Az, aki a másik javait elveszi nem lesz boldog ember. Nem lehet boldogulni a másoktól elrabolt vagyonnal. Az 1945 című film remek színészekkel szintén egy tragédia-halmazra hívja fel a figyelmet, mégpedig a zsidóság bűnös kisemmizésére. És a filmben sem lesz boldog senki a rabolt vagyontól.

            A tolvajok a kiszolgáltatottságunkat mutatják meg. Mint az az ember, aki egy ifink során vitt el pénztárcákat. Ismertem és segítettem is egy időben. Zárt kapuk ellenére a kerítésen átlépve jött be a parókiaudvarra. Fiatalokat fosztott meg kevéske pénzüktől és meg sem állt egy dohányboltig! Ebül szerzett jószág veszett el ebül.

            Boldogabb lehet-e a világ az elvett pénztárcákkal, vagyontárgyakkal, földekkel és birtokokkal? Boldogabb lehet-e a világ kisemmizett társadalmi csoportokkal? Aligha. Boldogok-e TriaNon havában azok az országok, amelyek magyar javakon hamis történelmet gyártva sajátos történelmi tudathasadásban élnek? Aligha.

 

Kegyelmes Istenünk! Hálát adunk a tőled kapott javainkért és igyekszünk vele megelégedetten élni! Add urunk, hogy szívünkben más javai után vágy ne ébredjen! Cselekedd meg Urunk, hogy azok a sebek, melyek a történelemben estek gyógyuljanak a szívekben! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

2020.06.12.

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 20:14 Ne paráználkodj!

 

Érzékenyítés. Hangzik a mi korunk varázsszava. Én nem tudom, hogy ki hogy van ezzel, de én unom a varázsszavakat: a tegnapikat, maiakat és a holnapikat. Minden varázsszót unok már. De most rengeteg olyan varázsszó van, mely mögöttes tartalmában támadja a házasság és a család teremtési rendjét. Mert, ahogy Isten teremtette az embert, férfivá és nővé –ez sokaknak nem tetszik. Az apa és az anya szerepe szintén támadás alatt áll. Szülő egy és szülő kettő nem nevelhet épkézláb gyereket.

 Paráznaság mindaz, mely a házasságban és a családban rejlő rendet meg akarja sérteni. Az egy férfi és egy nő házassága semmilyen más összetétellel nem helyettesíthető. Nem is magyarázható mással, mint a bűnnel, hogy az ember minden törvényszerűségét a teremtésnek meg akarja változtatni. A folyó folyjon visszafelé, csapoljuk le a vizet ahol van, tekintsünk úgy a világra, mint egy gépezetre és akkor az emberi elme majd elirányítja! –de ez így nem megy!

A korszellem divatjai helyett abba kellene energiát befektetni, hogy Isten teremtési rendjének engedelmeskednünk! Nem lenne ez a világ ilyen, ha megőriznénk azt, ami annak teremtési rendje. Tisztán gondolkodva a házasságról és családról sok keserűségtől mentenénk meg embertársainkat!

 

Mindenható Istenünk! Imádkozunk a házasságban élőkért, életük tisztaságáért, családjuk életéért! Eléd hozzuk azokat is, akik házasságra készülnek, hogy láthassák, nem ők kerestek társat maguknak, hanem Te jelölted ki egymásnak őket! Imádkozunk azokért, akiknek viszket a fülük mozdul a szívük arra, hogy a teremtési rendedet megsértsék, add, hogy megtérjenek útjaikról! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

2020.06.11.

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 20:13 Ne ölj!

 

 

 

A legkönnyebben megtartott parancsolat?

 

Fontos dolog látnunk, hogy ez a parancsolat nem is annyira egyszerű, mint gondolnánk. Hiszen ebben a parancsolatban benne láthatjuk a teremtés bárminemű pusztítását! Az ember megölését éppúgy, mint az áttételes gyilkosságot, amikor az ember életterét tesszük lakhatatlanná. Borzalmas filmélmény a Csernobil-sorozat. Nemcsak azért, mert 1986-ra nézve személyes emlékek is vannak. Nem vacsorához való filmsorozat ez, mert azt mutatja meg, hogy milyen az, amikor az ember tudásán túlmutató energiát az emberi bűn elszabadítja. Az életet közvetetten sincs jogunk veszélyeztetni!

 

            De ott van bennünk korunk alapbetegsége, a stressz. Ki tudná megmondani, hogy mennyi áldozatot szed mindenféle betegségekbe burkolva az a stressz, melyet végső soron, közösségi módon hozunk létre. hány életet emészt meg az elvárások özöne.

 

            Kicsiben és nagyban ennek a parancsolatnak a megsértése ott van a mindennapokban. Nem lehet eleget beszélni róla! Nem lehet leírni és azt mondani, hogy ez egy idejét múlt problémát feszeget. Gyilkosságok hírét naponként hozza a média és vele együtt a csodálkozó szomszédokat és ismerősöket, akik nem tudják mire vélni, hogy mi történt!

 

            A szeretet a gyűlöleten felül tud kerekedni! Ahol tudjuk, ott oszlassuk szeretetünkkel a haragot, irigységet, gyűlölködést!

 

 

 

Mennyei Atyánk! Add szívünkbe a szeretet éltető erejét és oszlasd a szeretetlenséget ebben a világban, hogy az ember az életet tudja szolgálni! Óvj meg bennünket attól, hogy világunkat bárhogy is romboljuk! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

2020.06.10.

 

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 20:12 Tiszteld apádat és anyádat, hogy hosszú ideig élhess azon a földön, amelyet Istened, az ÚR ad neked!

 

Az előttünk járók tisztelete szép láncolatot eredményezhet. Hiszen aki beletanult ebbe a láncolatba ezt viszi tovább. Keressük, kutatjuk őseinket, a még velünk levők emlékein keresztül és azokon keresztül, akiket csak a családi emlékezet kincsestára őrzött meg a számunkra. Egyszer egy nagy faláda összevissza papírhalmazát nézhettem át. Sok volt benne a kidobnivaló, de néhány doboz irat a 19. századból segített helyretenni őseimet. Rengeteg név, akik emberek voltak és Isten teremtményei. De jönnek utánunk is! Tapasztalata az emberiségnek, hogy generációk helytállása néha több nemzedék múlva termi meg gyümölcsét.

Tiszteljétek az apák és anyák, nagyapák és nagyanyák nemzedékét, mert Isten rajtuk keresztül is üzen és hisszük, hogy rajtunk keresztül is üzenhet gyermekeink és unokáink nemzedékének.

Tisztelet mindazoknak, akiket az Úr a földi életünkben elöljárónknak tett. Van egy köteles tisztelet minden felsőbbség iránt. A gyermeknek a pedagógus szavára kell hallgatni minden körülmények között és nem vitatni rátermettségét. A beosztottnak engedelmeskednie kell főnökének, akkor is, ha igazságtalannak érzi. De hol a határa a tiszteletteljes engedelmességnek? Nyilvánvalóan az Istennek való engedelmességünk az elsődleges! Amíg ebbe belefér az emberi felsőbbségnek való engedelmesség, addig kell elmenni! De nem fordíthat szembe ember az Istennek való engedelmességgel!

 

Mennyei Atyánk! Áldunk téged az előttünk járók életéért, hitéért, helytállásáért! Könyörgünk az utánunk jövőkért! Add, hogy engedelmes eszközeid legyünk a következő nemzedékek Hozzád gyűjtésében! Ámen!

 

 

2020.06.09.

 

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 20:8 Emlékezzél meg a nyugalom napjáról, és szenteld meg azt!

 

Szükséges a nyugalom napja. Olyan törvényszerűség, mely a sejtjeinkbe van beírva. Következmények nélkül nem sérthetjük meg a nyugalom napját. Nehezen induló hétfők, végigvánszorgott hetek a következményei a vasárnapi nyughatatlanságnak. Az nem igaz, hogy tartaléknap lenne, melyen be kell pótolni az addig elmaradt munkákat! Igen is kétirányú kell, legyen a nyugalom napja. Egyik, hogy valóban megnyugodjunk a napi munkától. Amikor nem kell, kössenek bennünket a napi tennivalók. Már ez is felszabadulás.  A másik pedig épít: Isten közelségében lenni, neki szánni az időt és ráfigyelni. Újra erőt gyűjteni az előttünk lévő időhöz. A megtartott nyugalom-napnak és az előtte lévő hat munkanapnak szép lüktetése lenne.

 Lenne. Mert ezt is elrontottuk. Rosszul használjuk fel. Egyik, vagy másik átlendül. Vagy a nyugalom napját is odacsapjuk a munkanapokhoz és kimerülünk. Vagy a nyugalom napját pusztán elernyedésre használjuk és nem élünk a feltöltekezés lehetőségével. Jó, hogy már nem teszünk úgy a vasárnappal, mint régen a zsidók a szombattal tettek, de vajon fel tudunk-e mutatni helyes vasárnapi gyakorlatot a felszabadító istentiszteleteinkkel? Lehet-e még olyan egészséges a közösségi immunrendszer, hogy érdeklődés hiányában zárva tarthatók legyenek vasárnap az üzletek?

 

Mennyei Atyánk! Kérünk, hogy indíts bennünket a nyugalom napja megünneplésére hetenként,

hogy a veled való közösségben feltöltekezve léphessünk a következő hétbe! Ámen!

 

 

2020.06.08.

 

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 20:7 Ne mondd ki hiába Istenednek, az ÚRnak a nevét,

mert nem hagyja az ÚR büntetés nélkül, ha valaki hiába mondja ki a nevét!

 

A beszédünkkel alapvető bajok adódhatnak. Mert a beszédünket használhatjuk a jóra is: szavainkkal szívekhez érhetünk, jóra vezethetünk, nevelhetünk és gyarapíthatunk. De használhatjuk rosszra is: visszaélhetünk Isten nevével és a szent szavak nagyon is profán mondanivalók „fűszerévé” válhatnak. Baj, ha ily módon gyöngyeinket disznók elé vetjük!  Nem használhatjuk szent kifejezéseinket indulatszóként pillanatnyi felszisszenéseink kifejezésére! Még csak kényszert kell sem éreznünk arra, hogy a káromkodó embert hallgassuk! Furcsa logikai ugrás, amikor a káromkodásokban emberi ügyetlenségért Istent okolják.

            Nehéz megélni például, hogy nincs annyi keresztyén közösségi erő, hogy a szinkronokat rendezők kihagynák az ilyen káromló szavakat. Úgy tűnik, ez a kérdés az, melyre nincs érzékenyítés. De talán ennek az az oka, hogy a hétköznapokban elmegyünk csak úgy a káromkodók mellett! Ok lehet, hogy bulvár-szinten megtűrjük a sajtóban és sajnos az irodalomba beszüremkedve is! Tóth Sándor bácsiról az emlék Csányoszrón az volt, hogy nem szerette a káromkodást. Miután ezt mindenki tudta róla, legalább a jelenlétében kerülték is ezt a fajta „nyelvi gyakorlatot”. Tegyünk ellene, hogy Isten neve káromkodások céltáblája legyen! Tisztítsuk így is nyelvünket és a szánkat!

 

Kegyelmes Istenünk! Szenteltessék meg a Te neved a földön is! Kérünk, hogy adj erőt ahhoz, hogy vigyázzunk a szavainkra! Legyen újra áldott üzenete beszédünknek és tisztuljanak mondataink! Ámen!

 

 

2020.06.07.

 

2Mózes 20,5 Megbüntetem az atyák bűnéért a fiakat is harmad- és negyedízig, ha gyűlölnek engem.6 De irgalmasan bánok ezerízig azokkal, akik szeretnek engem, és megtartják parancsolataimat.

 

 

 

Ritka megtiszteltetés, hogy a hibajavító éppen azt a két szót húzza alá, amelyre a figyelem terelődik: negyedízig, ezerízig. Jobb is ha a büntetés és irgalom nemzedéki száma közötti különbségre figyelünk. Az egyik rettenetes, a másik örvendetes és a két szám különbsége kegyelmes. Mielőtt joggal megfogható lenne matektudásom, arra hívom fel a figyelmet, hogy itt a szövetségkötésnél már megmutatja Isten, hogy milyen hatalmas az irgalma! Ő nem azért teremtette az embert, hogy legyen kit gyűlölni és büntetni. Ha így tenne, akkor nem lenne 6. vers. Ő szeretettel teremtette az embert és annak bűnesete után is a bűnt gyűlöli és a bűnöst szereti.

 

            Nekem ebben a második parancsolatban feltárul az Isten kegyelmének gazdagsága, melyről beszélni azért nehéz, mert kegyelmének megnyilvánulásai életemben számtalanok. Lépten nyomon fedezem fel irgalmát a magam és mások életében, és ott a gyülekezet, egyházam, lakóhelyem, hazám, világom. Mind-mind szinterei az Ő irgalmának. Erre az irgalomra nem én szolgáltam rá, nem érdemeltem ki. Miközben kezébe veszi és formálja az életem, a magam jóindulatából sem lennék képes olyan jót előhozni, mellyel csak egy szikráját ki tudnám fizetni irgalmának. A kegyelem az kegyelem.

 

            Nem is elvárható. Elvárható lenne a büntetés, a kárhoztatás, de nem így tesz! A várhatón túl van ez és ez olyan öröm, mely számomra leginkább az úrvacsora jó ízében ölt testet. Lelkem számára a jegyek jó íze Pünkösdkor az volt, hogy ez a kegyelem-megtapasztalás örömöt adott és ez itthon is bennem van!

 

 

 

Kegyelmes Istenünk! Irgalmad feletti csodálkozó örömre indíts minket! És arra, hogy mi e kegyelemmel ne éljünk vissza! Hanem becsüljük meg az áron vett életet! Áldásodat kérjük erre a felismerésünkre! Ámen!

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

2020.06.06.

 

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 20:4 Ne csinálj magadnak semmiféle istenszobrot azoknak a képmására,

amik fenn az égben, lenn a földön, vagy a föld alatt a vízben vannak.

 

Jobb nekünk így, hogy hitünk nem egy pontos Isten-fénykép szemléléséből táplálkozik. Mintha lenne egy széles körben megismerhető minta, hogy Isten külső személyleírásában milyen. Jobb nekünk, hogy sem közösségi megegyezésnek nincs joga kimunkálni Isten-képet, sem egyéni képzelgéseinknek. Isten önmagától van és önmagától olyan amilyen.

            Mégis istenképűség. Milyen nagy kegyelem, hogy az igazságban, szentségben, ártatlanságban teremtett embert Isten a maga képére és hasonlatosságára teremtette. Bár bennünk bűnesetesen torzult ez a kép, de az ártatlannak maradt, igazságban élt, szentül önmagát áldozó Krisztusban már éles az ábrázolás.

            Látható Istenre vágyó világ. A világ szereti látni azt, hogy hogyan néz ki a maga istene (akiket a világ alkot magának). Kihelyezi, láttatja, lelkekbe vési bele a bálványarcokat. A világgal megismertetni az élő Istent csak úgy lehet, ha kiábrázoljuk neki. Elé éljük tetteinkkel és szavainkkal Istent. Emberfeletti feladat ez és csak a Krisztussal való kapcsolatban lehetséges ez, mert maga Krisztus tudta elé élni az embereknek a kegyelmes Istent.

            Örülünk tehát mindannak, ami a világ elé tárulhat krisztusi arcunkból és bűnbánattal állunk meg a nem krisztusi vonásainkkal kapcsolatban. Kérjük Istenünket segítsen bennünket Isten-képűségünk hordozásában!

 

Kegyelmes Istenünk! Nagy a feladat! Előttünk a képekre hangolt világ és a mi tehetetlenkedésünk gyakorta, hogy hogyan kellene megmutatnunk Téged! Taníts bennünket beszélni és cselekedni a Te dicsőségedre! Ámen!

 

2020.06.05.

 

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 20:3 Ne legyen más istened rajtam kívül!

 

Isten és az istenek.

Talán itt kezd igazán megismerkedni a nép azzal a valósággal, hogy Isten egyedüli Isten. Rajta kívül nincs más! Mintha csak ekkor omlanának le az egyiptomi istenábrázolások. Fontos tudni, hogy a szövetség alapja nem az, hogy most éppen Istenük győzedelmeskedett az egyiptomi isteneken, hanem az, hogy szabadítójuk egyetlen Isten.

             Az ember hajlamos gyártani istent/isteneket magának, így jönnek létre a bálványok. Bálvány bármi lehet és bármit formálhat az ember, de következménye a pusztulás. Egyetlen egy életes út van az egyetlenegy Isten útja. Ő nem emberi kéz alkotása, de mi az Ő teremtményei vagyunk. Fontos parancsolat, hogy az Egyetlentől ne forduljunk el az isteni léttel és hatalommal nem rendelkező bálványokhoz!

            Az a tény, hogy egy Istenben van hitünk és, hogy létezésében is csak egy Isten van a kellő egységét is megteremthetné az emberiségnek, ha az ember megelégedne a valósággal. Sokszor tapasztaljuk, hogy emberek ezerszer könnyebben eltudnak hinni bármilyen sok valótlanságot, minthogy a Valóságos Istenben hinnének.

           

Egyetlen Istenünk! Könyörgünk azokért, akik még nem ismernek Téged! Imádkozunk azokért, akik még nem döbbentek rá a szabadítás csodájára! Jelenj meg életükben úgy, hogy a megtérés lélekválaszával feleljenek! Ámen!

 

2020.06.04.

 

Mózes 5. könyve, a törvény summája 19:14 Ne mozdítsd el felebarátod határát, amelyet az elődök határoztak meg örökségedben, amikor örökölsz azon a földön, amelyet Istened, az ÚR ad birtokul.

 

Mikor a karantén elkezdődött, akkor kezdődött a veszteséglista is. Mindjárt a karantén első hetében elmaradt felvidéki utunk. Majd március 15. Azután a székely szabadság napja. Mikor végre együtt lehetnénk a templomban, akkor kénytelen vagyok távol maradni, kénytelen vagyok minden szolgálatot átadni feleségemnek. Már nem bírok feküdni, de feküdni kell. Nem lehetek részese a megemlékezéseknek! A lábam nem enged.

            Azért én mégis emlékezek! Emlékezek Trianonra. Annak ellenére, hogy a béke aláírása idején mínusz 56 éves voltam és ilyen régről nem lehet személyes emlékem. De emlékezek azokra a napi rendszerességgel megtapasztalt megnyilvánulásokra, amelyek mutatnak a békediktátumra. Számtalan családban a gyökerek a gúnyhatáron túlra nyúlnak. Sok ember tartja fontosnak a határokat átívelő lelki szálakat. Velük emlékezek!

            De másik hangokat is hallok! Ezeken felháborodok! Azoknak a hangja ez, akik Kolozsvár és Kassa után Pécset és Debrecent is odaadnák pillanatnyi érdekeik okán. 1918-1919 legsötétebb gondolkodása bukkan fel időről időre. Arra figyelmeztet bennünket, hogy az önfeladás erői is újjá tudnak születni. Trianont Károlyi Mihályok és Kun Bélák tették még elviselhetetlenebbé. Miközben mások küzdöttek a sokszor maréknyi ellenséggel szemben ezek visszavonulót fújtak. Rombolták a nemzet immunrendszerét.

            Az igazi hőseink azok, akiknek tömegek nem ismerhetik a neveiket. A tananyagba nem kerülhetnek bele, mert akkor kiderülne, ha nem ejtjük ki kezünkből a fegyvert 1918 őszén, akkor nem lehetett volna végigvinni a gyalázatot! Balassagyarmat, Sopron, Kercaszomor, Pozsony hősei, a Székely Hadosztály katonái erőt adnak nekünk! Mi odébb rúgott kövek, ha odébb is rúgva, de kövek maradhatunk.

            Trianon fájdalma az én fájdalmam. És akkor tudom fájni a más fájását, ha hagyják, hogy megéljem a magamét. És úgy tudok mások sebeinek gyógyulásáért imádkozni, ha a magam sebeiért is odafonódhat a fohász!      

 

Sajó Sándor szavai:

De túl minden bún, minden szenvedésen,

Önérzetünket nem feledve mégsem,

Nagy szívvel, melyben nem apad a hűség,

Magyarnak lenni: büszke gyönyörűség!

Magyarnak lenni: nagy s szent akarat,

Mely itt reszket a kárpátok alatt.

Ha küszködőn, ha szenvedőn, ha sírva:

Viselni sorsunk, ahogy meg van írva;

Lelkünkbe szíva magyar földünk lelkét,

Vérünkbe oltva ősök honszerelmét,

Féltőn borulni minden magyar rögre,

S hozzátapadni örökkön-örökre!...


 

 

2020.06.01.

 

 

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 20:2 Én, az ÚR, vagyok a te Istened, aki kihoztalak Egyiptom földjéről, a szolgaság házából.

 

Isten törvényének jogalapja.

Miért is adhat Isten törvényt népének? Ha a teremtés nem lenne elég, hát az Egyiptomból való szabadulás mindenképpen fontos történelmi helyzet. A jogalkotó a szabadító tettére hivatkozik joggal. Isten szabadítása lehetővé teszi, hogy szabályokat írjon nekünk elő. A szabadítás tette olyan fontos pont, mely a szövetségesi viszony rendezését teszi szükségessé.

            Egyiptom szokásaitól el kell különülnie a népnek. Sokistenhit helyébe egy élő Isten. Ráadásul cselekvő Isten, aki cselekedeteivel előbb bemutatkozik és utána kér népétől. A parancsolatokat megelőzi a történelem folyamatába gondviselő módon beleszóló Isten tette.

            Mielőtt a mi életünk ráeszmélt volna a Szabadítóra, Ő már végrehajtotta a szabadítást. Annyira megelőz, hogy én soha sem tudom Őt megelőzni. A 329. dicséretünk 2. verse így fogalmaz:

Nem éltem még e föld színén: te értem megszülettél;

Még rólad mit sem tudtam én: tulajdonoddá tettél;

Még meg sem formált szent kezed, már elválasztál engemet,

Hogy társam légy e földön.

 

Istenünk! Kérünk, hogy tudatosítsad bennünk szabadításod örömét! Vedd kézbe a mi életünket, hogy törvényed számunkra szalagkorlát legyen földi vándorutunk során. Védj meg bennünket a szakadékba eséstől! Ámen!

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

blank