2020-08-12 10:01:10

 

 

2020.08.12.

2020.08.11.

 

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 33:19 Az ÚR így felelt: Elvonultatom előtted egész fenségemet, és kimondom előtted az ÚR nevét. Kegyelmezek, akinek kegyelmezek, és irgalmazok, akinek irgalmazok.

 

Isten számon kérhető-e, hogy mit miért tesz? Lehet-e bírálni kegyelmét, irgalmát? Tarthatjuk-e jogtalannak, vagy jogosnak tetteit? Szüksége van-e arra (egyáltalán megtehetjük-e?) Hogy megbíráljuk Isten tetteit?

            Pedig az ember, amióta itt a földön él egyfolytában bírálattal illeti Isten cselekvését. Fellép olyan igénnyel, melyhez nincs joga. Isten jelenléte mindig rádöbbent arra, hogy mennyi mindent nem értünk Isten akaratából. Kiválasztó kegyelmét megokoljuk tulajdonságainkkal. Vagy éppen Jónás módjára nem fogadjuk el, hogy irgalmas ahhoz, akihez irgalmas. Emberi kategóriákba próbáljuk kényszeríteni Isten gondolkodását.

            Ebben a gondolkodási különbségben nyugszik, hogy a Krisztusban megmutatkozó kegyelmet és irgalmat olyan nehezen értette meg minden ember bármilyen nemzetből való legyen, bármilyen társadalmi helyzethez tartozzon, bármily életkorban legyen.

            Isten számon kérhetetlensége mellett kegyelmével szembesülni ajándék. Nem kényszeríthető ki a kegyelem, az irgalom. Ha részesülünk benne, ez kiváltság, érdemtelenségünk ellenére adott jutalom. Meg nem érdemelt osztályrész.

            Alázattal fogadni Isten akaratát- ez a legnagyobb és legnehezebb leckénk. Nem is olyan könnyű életünkkel dolgozatot írni belőle!

 

Hatalmas Istenünk! Hogyan is jöhetnénk ahhoz, hogy megkérdőjelezzük cselekedeteidet! Akaratod elfogadására taníts bennünket! Ámen!

 

 

2020.08.10.

 

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 33:17 Az ÚR így szólt Mózeshez: Megteszem ezt is, amiről beszéltél, mert megnyerted jóindulatomat, és név szerint ismerlek.

 

Isten mégis népével tart. Az ÚR jelenléte valóban megnyugtató. És az is, hogy ismer! Név szerint ismerlek-mondja az ÚR.

            Ahhoz, hogy valakit megismerjünk, szűk értelemben szükségünk van a nevére. Ha azonban csak a nevet tudjuk társítani az archoz, akkor még nem is ismerjük igazán a másikat. Igénk Isten ember-ismeretéről szól. Arról, hogy Isten személyes Isten és személyesen ismeri Mózest és nem tévedünk, ha azt látjuk, hogy név szerint ismer minket is. Az a tény azonban, hogy ismer bennünket név szerint, nem pusztán egyfajta nyilvántartást jelent, hanem azt, hogy az ÚR tényleg ismer bennünket teljes egészében. Lelkünket is ismeri, nem csak ábrázatunkat és nevünket.

            Számon tart bennünket és nem egy számként a sok között, hanem, mint alkotásait ismer minden adottságunkkal és minden cselekedetünkkel. Velünk tart az úton, és Ő felismer bennünket, mint ahogy az Emmausba menő tanítványokat felismerte Krisztus. De fennáll, annak a veszélye, ami az emmausi úton megtörtént, hogy mi nem minden pillanatban ismerjük fel őt.

            Név szerint ismerlek. Tudom a te dolgaidat. Tudok cselekedeteidről. A hajatok szálai is mind meg vannak számlálva. Félelmetes mondatok is lehetnek! De reménykeltő mondatok is, hiszen nem kárunkra, hanem javunkra használja az ÚR ismeretét!

 

Ismersz minket Urunk és számon tartasz! Jó nekünk, hogy nem elveszünk a világon, hanem mindig szemed előtt vagyunk, mert látod irányunkat és az üdvösség felé fordítasz minket! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

 

2020.08.09.

 

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 33:14 Az ÚR így felelt: Megnyugtat téged, ha az orcám megy veletek?

 

Fontos-e nekünk Isten jelenléte a mindennapokban? Fontos-e gondviselő keze életünk minden percében? Vele indulunk-e útnak? Vele keressük-e a célt?

Tegnapi napon egy szentlőrinci esküvőről igyekeztünk a 604-es cserkészek táborában erdei tisztáson tartott úrvacsorás istentiszteletre. Kiszámolt idő, emberi sietség, többszörös tévedés a földutak tekintetében. Nehezen értünk oda, de Isten megajándékozott bennünket a csodával: istentisztelet lehetett. Szükségünk van-e vezetésre? Igen! Isten vezetését nem nélkülözhetjük! Jóval fontosabb, mint a GPS! Ő vezet át azokon az utakon, amelyek az idők ismeretlenségén át vezetnek. Ő van ott életünk nagy csomópontjain. Ő lép be velünk iskolába, munkahelyre, otthonainkba! Szükségünk van rá!

            Életes válaszunk: Megnyugtat minket Isten jelenléte. Minden percünk reménysége Krisztus ígérete: „Íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.” (Mt 28,20) Talán érdekesnek tűnik, hogy itt éppen az időnkben való jelenlétét hangsúlyozza. Ha életemet szemlélem, akkor egy pillanatot sem szeretnék távollétében lenni. Isten szüntelen jelenlétére vágyom, és Ő ezt ígéri nekem! Már akkor, amikor még nem éltem e föld színén. És már akkor (megkeresztelésemkor, esetemben 3 hónaposan 1976. október 31.-én!) amikor én ezt még nem érthettem meg!

            Jelenléte valóban megnyugtat!

 

Atyánk! Megnyugtat bennünket a Te jelenléted! Csak tebenned nyugszik meg a szívünk. Adj nekünk minden pillanatos bizalmat a mi szívünkbe, hogy el ne feledkezzünk gondviselésedről! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

 

2020.08.08.

 

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 33:13 Ha valóban megnyertem jóindulatodat, ismertesd meg velem a te utadat, hadd tudjam meg tőled, hogy megnyertem jóindulatodat. Nézd, ez a nép mégiscsak a te néped!

 

Kell-e Istent emlékeztetni valamire is? Aligha! Emlékszik Ő mindenre nagyon jól. Tisztában van elhatározásával. Isten sziklaszilárdan áll döntésében. Az elmúlt igeszakaszok párbeszédei nem az önmagában ingadozó Istenről, hanem a kiválasztó kegyelmében nem változó és nem változtató Istenről szólnak. Akinek kegyelmére lehet fellebbezni és kegyelmez is, de nem azért teszi, hogy személyében ingadozó nádszálat lássunk!

            Isten jóindulata. Istennek kedves életet élni lehet. De lehet a jótetszése ellen tenni. A Nép aranyborjús bukása kizökkenthetné Istent kegyelmes elhatározásából, de a kegyelem mégis megmarad. Nem változik a hosszú út célja. A cél továbbra is Kánaán. Mintha egy szülő a rosszalkodó gyermekét mégiscsak hazavinné. Ügyetlen hasonlat, mégis sokat elárul a Teremtői akaratról. Mózes mind ezek után Isten jóindulatáról szeretne kapni jótállást.

            Ez a nép mégis csak a te néped! Isten népe bukásai ellenére is megmarad Isten népének. Persze bűnei következményeit el kell, hogy hordozza. De ott van a mégis. Mégis egyház. Az egyház történetében is ott vannak a bukások, mégis Isten népe. Ott vannak azok a helyzetek, melyeket a világ nem mulaszt el az orrunk alá dörgölni és mégis egyház vagyunk. Nem takargatjuk ezeket a bűnöket, hanem szánjuk és bánjuk és mégis egyház vagyunk, Isten egyháza.

            Kegyelmes Istenünk olyan utat szán nekünk, melyen nem szükségszerű a tévút! De ne gondoljuk Istent sakkjátékosnak, aki bár rendszer szerint, de a bábukat veszi le a tábláról. Isten elhívása érvényes, küldő szeretete kegyelemmel társul!

 

Irgalmas Istenünk! Mégis a te néped vagyunk! Csak a Tiéd! Nem szeretnénk lenni más, még akkor sem, ha bűneink talán ezt mutatnák! Kezedhez futunk, hangodra hallgatunk, arcodat szemléljük! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

 

2020.08.07.

 

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 33:11 Az ÚR pedig színről színre beszélt Mózessel, ahogyan egyik ember beszél a másikkal. Amikor visszatért a táborba, a szolgálatára rendelt ifjú, Józsué, a Nún fia nem távozott el a sátorból.

 

Valami az Édenből. Ott a pusztában Mózes úgy beszélgethet Istennel, mint ahogy Ádám és Éva tehette az Éden kertjében. Istennek van bizalma Mózesben és Mózesnek is Istenben. Olyan kölcsönös bizalmi viszony alakul ki, amely biztosítja, hogy Mózes Isten követeként népét Kánaánba vezesse.

Józsué alakja érdekes. Nem először tűnik fel. Néha úgy jelenik meg, mint egy Mózes-tanítvány, többször leendő utódként. Hadvezér és lelki vezető egyben. Alakja más, mint Mózesé. A hosszú átmeneti időszak, a vándorlás embere Mózes, a honfoglalásé a vándorlás alatt kijelölt és kinevelt Józsué.

Józsué szerepe itt papi szerep. A templomban marad. Papságunk, egyetemes papságunk azt is jelenti, hogy bizonyos értelemben mindig a templomban maradunk. Nem lépünk ki a szolgálatból. Benne maradunk, akkor is, ha úgy gondoljuk, hogy elrejtőzhetünk.

Milyen furcsa az üres, szolgálatok nélküli templom. Nagy csönd, mozdulatok hiánya jellemzi. Egy templom szolgálat nélkül romlik és üres épületté válik. A mi élet-templomunk sem lehet meg szolgálat nélkül. Szüntelenül szükséges, hogy égjen a láng az Úr oltárainál.

 

Kegyelmes Istenünk! Avass Józsuévá bennünket azzal, hogy szolgálatunkat indítod el az egész életünk áldozatával! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

2020.08.06.

 

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 33:7 Mózes pedig fogta a sátrat, és a táboron kívül vonta fel, messze a tábortól, és a kijelentés sátrának nevezte el. És ki kellett mennie mindenkinek a kijelentés sátrához a táboron kívülre, ha az URat kereste.

 

Van ott templom? Hallom azoknak a kérdését, akik reformátusságukat keresztelésük óta nem vették komolyan. Számukra a platánok is elegek, hogy kitakarják a templomunk tornyát. Az utca házsorában a templom elé érve némelyek érdeklődve szemlélik, hogy milyen templom ez. Templomaink leggyakrabban falvak és városok utcasoraiba, főterek közepébe épültek. Így szoktuk meg.

Az aranyborjú-eset után a sátor kivonul a táborból. Szent hely elkülönül a profántól. Talán erre a különbségtételre szüksége is van a népnek. Szüksége lehet arra, hogy ezt a leckét az Isten néhány lépéssel hátrább állásáról megkapja, hogy tudja értékelni Isten közelségét.

Isten hangja a csend hátterében meg tud szólalni a szívünkben és ugyanúgy a világ harsogásában is jobban meghallható a halk és szelíd hang.

A templom ma ott van a településeink életterében, mégis kevesen veszik eszükbe és lelkükbe. Nem volt ez mindig így. Nem volt mindig természetes, hogy volt temploma a gyülekezeteknek, mégis óriási vágyakozás volt a szívekben.

Persze legmagasabb rendű életformánk az, ha magunk formálódunk templommá!

 

Kegyelmes Istenünk! Könyörgünk gyülekezetekért, hogy a templom vágyakozó lelkekkel teljék meg ! Igazi lélek-templomokkal! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

 

2020.08.05.

 

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 33:2 Angyalt küldök előtted, és kiűzöm a kánaániakat, emóriakat, hettitákat, perizzieket, hivvieket és jebúsziakat.

 

Előkészített honfoglalást látunk! Nem a katonai, vagy lelki erejük miatt lesz országuk, hanem azért mert Isten úgy irányítja a történelem menetét, hogy nekik adja Kánaánt! Nem hiszem, hogy ezt elég komolyan venné bármelyik nép is, pedig népek sorsa, élete függ attól, hogy kihasználják-e az előre Isten által kimunkált helyzeteket!

Saját tapasztalatunk is az lehet, hogy Isten sok alkalommal mindeneket megelőzően készített el nekünk szabadulást nyomorúságainkból. Ady Endre is így látta:

És hogyha néha-néha győzök,

Ő járt, az Isten járt előttem,

Kivonta kardját, megelőzött. („Ádám, hol vagy?”)

Hány ilyen győzelmünk van, amit saját magunknak tulajdoníthatnánk, de valóságosan Isten győzelme az miértünk! Hiszen a legnagyobb győzelem is ilyen. Jézus kereszten való szenvedésébe, annak elhordozásába nem tudok besegíteni! Legfeljebb odaszegezni tudtam. Így a bűn mocsarából ő emel fel és nem magam erőlködöm ki magamat!

Hont foglalt nekem az örök Hazában. Bizonyos szállást csinált nekem örök időkre és én vajmi keveset tudtam érte tenni!

Angyalt küld előtted, akit nem tudsz megelőzni, „csak” győzelmét kapod meg kegyelemből!

 

Irgalmas Istenünk! Kérünk Téged, hogy növekedjék alázatunk, hogy ne magunknak tulajdonítsuk győzelmeinket, hanem szent Felségednek! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

 

2020.08.04.

 

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 32:34 Azért menj, vezesd a népet, ahová parancsoltam! Íme, az én angyalom megy előtted, és majd a számonkérés napján számon kérem vétküket.

 

Az ítéletes tettek, a testvérharc után kegyelmes folytatás. Arccal a Kánaán felé! Mózes feladata a további úton is a vezetés. Kánaánig még hosszú az út. Tele buktatóval és reményt kell adni, távlatot, mely megerősíti a testet és lelket.

A nép lelkiállapotát jól jellemzi Arany János (A rablelkek), aki e sorokat a pusztai vándorlás alatt is írhatta volna:

Itt a lég nyersebb, keményebb,                            Mennyi küzdés! mennyi munka!

A szellő fuvása metsz,                                             Éber álom, hosszu éj,

Felhő tornyosul felettünk,                                     Szirt s hullám között hánykódás,

A villám cikázni kezd,                                              Kis reményhez nagy veszély!

Ég a földet megrohanja,                                        Ah, e fáradság, rebengés

Itt öl a vész, gyujt amott:                                      Nem gyötörte a rabot:

Menjünk vissza börtönünkbe!                             Menjünk vissza börtönünkbe!

Csendes, jó idő van ott.                                        Béke, nyúgalom van ott.

 

Ez a lelki helyzet ismerős lehet a népünk számára is. Sok esetben nyugalmasabbnak tűnik az egyiptomi kegyelemkenyér, mint a Kánaánig tartó út! De csak a Kánaáni merészséggel érdemes mozdulni!

 

Mennyei Atyánk! Nem kényelmet kérünk a magunk számára, hanem utat, melyen igyekeznünk kell és lépnünk tovább, míg az üdvösség honába megérkezünk! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

 

2020.08.03.

 

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 32:27 Ő pedig ezt mondta nekik: Így szól az ÚR, Izráel Istene: Kössetek mindnyájan kardot az oldalatokra, járjátok be a tábort keresztül-kasul egyik kaputól a másikig, és gyilkoljatok le testvért, barátot és rokont!

 

Szomorú testvérharc. Minden nemzetnek az a legmélységesebb időszaka, amikor egymással kell harcolni! Amikor nemzettárs a nemzettárs ellen harcol. Talán gyilkosabb is az ilyen harc, mint amikor a külső ellenség ellen küzdünk. Petőfi így fogalmaz:

Hol az ellen, kérdezed? ne kérdezd,

Mindenütt van, ahová tekintesz,

S legnagyobb és legveszélyesebb az,

Ki mint testvér símul kebleinkhez.

 

Köztünk van a legnagyobb ellenség,

A cudar, az áruló testvérek!

S egy közűlök százakat ront el, mint

A pohár bort az egy cseppnyi méreg. (A nemzethez)

 

Az aranyborjú eset testvérharcot eredményez, melyből megerősödve és edzetten kerülnek ki Lévi fiai, akik Isten ügyét előbbre valónak látták, mint a borjú előtt leborulók ügyét. Nehéz döntést kell hoznia Mózesnek, de nem mindenki lépi át Kánaán határát, csak egy Isten felé forduló, Kánaán-kész nemzedék!

 

Mennyei Atyánk! Ments meg bennünket a testvérharctól! Add, hogy békességes időt éljünk Veled járva utunkat! Ámen!

<!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

 

 

2020.08.02.

 

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]-->

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]-->

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 32:21 Majd ezt mondta Mózes Áronnak: Mit tett veled ez a nép, hogy ilyen nagy vétekbe vitted őket?!

 

A nép szava Isten szava? Aligha!

1919-ben Petri Elek dunamelléki püspök, (Török Pál püspök veje és Ravasz László elődje) egy Kálvin téri prédikációjában azt mondta: a nép szava nem mindig Isten szava. Ezért szálka lett a vörös diktatúra szemében. Egy vörös parancsnok azt mondta: ha az az „öreg” még egyszer felmegy a szószékre, akkor ágyúval löveti szét a templomot. Hát én Petri Elek után száz esztendővel szintén ugyanezt állítom. Isten ügyének szempontjából nincs demokrácia, csak teokrácia (Isten-uralom) lehet!

            Ha akadna olyan demokratikus többség, mely azt mondaná, hogy márpedig Istent ábrázolnunk kell, akkor is kötelességünk megtagadni egy ilyen demokratikusan kimunkált utasítást! Áront nem kényszerítheti a nép arra, hogy megtegye az Isten-ellenes lépést!

            Nem is időszerűtlen kérdés ez! Hiszen a korszellem alakulása oly irányba mehet, amikor olyan dolgokat próbál a többség rákényszeríteni keresztyén emberekre, amire keresztyén válasz csak a nem lehet! Lengyelhonban a Krisztus szoborra rátett szivárványos zászló ennek előjele. De reménykedünk abban, hogy az a nemzet, amely az istentelen hordát a Visztulánál száz évvel ezelőtt megállította, lesz annyira józan, hogy nemet mond!

            Áronok! Nem adhatjátok meg magatokat bármilyen köntösben érkező istentelen eszméknek és gondolatoknak! A szövetség nem adható fel semmilyen áron, amelyet Istennel kötöttünk! Nem engedhetünk a hitünkből, nem korszerűsíthetjük demokratikus alapon az evangéliumot embertömegek kényére és kedvére!

 

Mennyei Urunk! Adj nekünk erőt ahhoz, hogy képesek legyünk különbséget tenni az igaz és a hamis között! Nem tömegek akaratát, hanem a Te akaratodat kívánjuk teljesíteni! Ámen!

 

 

2020.08.01.

 

<!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} </style>

Mózes 2. könyve, a kivonulásról 32:19 Amikor odaért a táborhoz, és meglátta a borjút meg a táncot, haragra lobbant Mózes, ledobta kezéből a táblákat, és összetörte a hegy lábánál.

 

Vannak Prófétai tettek, de mégis! Hát Mózes nem sajnálja azokat a kőtáblákat, melyeknek mindkét oldalán Isten írása van? Nem sajnálja a törvény első kiadását? Amikor Mózes meglátja azt, amit eddig „csak” hallott Istentől, haragra lobbant. Történelmi haragokat érdemes lenne kutatni. Hogyan befolyásolták az eseményeket? Ez a mózesi harag tisztító haraggá válik. Előbb rombol, aztán újjáépít! A bálványt el kell takarítani az útból és ezt nem lehet kímélettel!

            Önmagunk továbblépésének egyik akadálya éppen az, hogy őrizgetünk számunkra olyan kedvesnek mutatkozó területeket a régi életünkből, ahelyett, hogy teljességgel megújulnánk! Nem lehet félig lerombolni a bálványokat, nem lehet szolgálni kétfelé! Illés kérdése is ez: “Illés pedig odalépett az egész nép elé, és így szólt: Meddig sántikáltok kétfelé? Ha az ÚR az Isten, kövessétek őt, ha pedig a Baal, akkor őt kövessétek! De a nép nem felelt egy szót sem.” (1 Kir 18,21)

Nem lehet az aranyborjúnk emlékeit őrizgetni, dédelgetni. Le kell számolni gyökeresen mindazzal, ami a bálványokhoz köt bennünket!

            Mózes indulata prófétai indulat. Utal arra a jézusi kifakadás-kincsre is, melyek figyelmeztetnek bennünket. „Ó, hitetlen és elfajult nemzedék, meddig leszek még veletek? Meddig szenvedlek még titeket?” Máté 17,17. Vagy nem látjuk-e ebben a mózesi arcban a templomot megtisztító Jézus Krisztus arcát? A tisztulás sokszor viharos bevezetővel jár, mint ahogy a nyári hőség utáni enyhülést vihar jelzi!

 

Kegyelmes Istenünk! Kérünk, hogy tisztítsd meg életünket a bálványoktól és terelgess úgy bennünket, hogy engedelmes néped lehessünk! Ámen!

 

blank